dinsdag 27 december 2016

Panettone


Het Italiaanse kerstbrood panettone werd in Nederland hip vanaf ongeveer 2010 en werd daarna gevolgd door de spritz van aperol en de limoncello. Welk volgende Italiaanse product gaat in 2017 de Nederlandse markt veroveren? De arancini zullen dat toch niet zijn?
Deze kerstperiode heb ik weinig panettones gezien in die leuke dozen in de supermarkt. Wel kwam ik regelmatig een reclame tegen voor ambachtelijke panettone. Dat is die van mij ook. Zo ambachtelijk dat ik op verzoek en met veel plezier panettones heb gebakken voor twee collega’s. De eerste had nog nooit een goede panettone geproefd en de tweede vond een verse panettone goddelijk.
Elk panettone-seizoen bekijk ik wat ik nog kan verbeteren aan het recept of de bereidingswijze. Wat betreft de ingrediënten voeg ik iets meer rozijnen en gedroogde vruchten toe. Totaal 130 gram rozijnen en sinds de Lidl bakjes gekonfijte sinaasappelschil verkoopt, die lijken op de bakjes sukade, ook 100 gram gehakte gekonfijte sinaasappelschil. De 2 eidooiers zijn meestal gewoon 2 eieren.
Ten aanzien van de bereidingswijze was vooral het rijsproces voor verbetering vatbaar. De combinatie van de vorm in een grote pan en een vochtige theedoek levert tot nu toe het beste resultaat op.
Volgend jaar nog maar eens op zoek naar nog een echte panettone vorm. En kan ik wel eens gaan experimenteren met de ingrediënten. Zo lees ik dat je een panettone ondersteboven moet laten afkoelen en DolceVia laat het deeg 12-15 uur rusten en bakt de panettone 1,5 uur op 180 graden. Ik houd het gewoon bij twee keer twintig minuten maar misschien toch maar eens een ander recept uitproberen deze kerstvakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten