donderdag 25 augustus 2016

hartig courgettebrood


Morgen word ik een halve eeuw. Een halve eeuw, dat is dus 50 jaar!  50, 50,  50, 50, 50, 50, 50, 50, 50, 50 Na 50 keer  herhaling  wordt het stemmetje in mijn hoofd dat roept: "oud, je wordt oud" stiller. Kinderachtig gedoe, zeker nadat mijn kapster vertelde dat ze samen met haar tweelingzus zelfs een spaarrekening had geopend om die 50 groots te vieren en drie maanden voor die 50 overleed haar zus en ze toch die 50 vierde.  Waar heb ik het dus over?


Over een geweldig leven  boordevol herinneringen aan vroegere tijden, aan prachtige bergen, zeeën en woestijnen, mooie mensen, bijzondere ontmoetingen, leuke vrienden, lieve familie, goed eten, lekkere wijnen, de liefde, de reclameman en de meiden. En ik kijk uit naar zoveel meer.  Ik ga die 50 vieren. Ik ga koken voor mijn vrienden  samen met mijn zus en de uithuizerige broer doet ook mee. Ondanks de strakke planning van mijn zus toch nog  even iets uitgeprobeerd.

* klontje boter
* 2 eetlepels sesamzaad
* courgette  ongeveer 250 gram
* 175 gram bloem
* 1 eetlepel bakpoeder
* 3 eieren
* 60 ml olijfolie
* 75 ml yoghurt
* halve theelepel zout
* zwarte peper
* 150-200 gram feta of geitenkaas
* halve kop verse kruiden: peterselie, munt, dille, basilicum, oregano of een mengsel hiervan

Rasp de courgette grof en zet even weg in een vergiet met beetje zout. Verwarm de oven op 175 graden. Vet de cakevorm in en bestrooi met één eetlepel sesamzaadjes. Roer de bakpoeder door het meel. Kluts de eieren in een kom met de olijfolie en yoghurt. Voeg zout, peper, kruiden toe. Knijp de courgette een beetje uit zodat je water kwijtraakt en roer daarna door het eimengsel. Roer de bloem snel door het eimengsel. Roer niet te lang, het geeft niet als er nog wat wit van de bloem te zien is. Als je te lang roert, wordt het brood taai. Doe het beslag in de vorm, strijk beetje glad en bestrooi met rest van het sesamzaad.

Bak het brood in 50 minuten goudbruin in de oven. Laat even afkoelen en haal een mes langs de zijkant om het los te maken. Stort op een rooster. Eet het lauwwarm of op kamertemperatuur. Met boter, creamcheese of tapenade.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten