vrijdag 17 juni 2016

Israelische pittige wortelsalade

Van de buurvrouw twee huizen verder die kleiner ging wonen en geen plek meer over had, de friteuse geërfd die we bij tijd en wijle al eens leenden dus ze wist dat we 'm nodig hadden. Fijn voor de zelfgemaakte falafel die veel lekkerder wordt in hete olie dan in de pan.  Lekker met zhug en tahini. En als ik falafel eet, moet ik aan Israël denken,mijn eerste reis buiten Europa. De behoefte om er over te vertellen is er nog altijd maar thuis hoor ik vooral "Israël zeker" als ik vertel over appels plukken om 5 uur in de morgen , balen katoen met plastic bedekken, met de hele kibboets ontbijten met salades, kippen vangen en dansen op vrijdagavond. Binnenkort ga ik met Steve uit London herinneringen ophalen. Kijken of dat nog leuk is na 30 jaar.  Lunch buiten de kibboets was een broodje falafal. Kostte een  shekel en als je dat asociaal bleef bijvullen met de ingemaakte groentes en als je mazzel had met patat kon je er de hele dag tegenaan en bleef er geld over voor een drankje. Bietensalade wordt niet gemist, maar deze wortelsalade mocht ik weer maken. Als je het echt Israelisch wil doen met pilpelchuma. Vraag Ottolenghi maar hoe het moet.. Ik gebruik mijn eigen harissa

pittige wortelsalade 
Ingrediënten
* 6 wortels ongeveer 700g
* 1 grote ui
* 1 eetlepel harissa (of pilpelchuma)
* 1/2 theelepel gemalen komijn
* 1/2 theelepel gemalen karwijzaad
* 1/2 theelepel suiker
* 3 eetlepels (cider)azijn
* 3 eetlepels olijfolie
* 30 gram rucola of een flinke  hand

Schrap de wortels. Kook ze in stukken of geheel tot ze gaar zijn, ongeveer 10-15 minuten afhankelijk van de grootte. Laat afkoelen. Snipper de ui en fruit in de helft van de olie ongeveer 10 minuten tot ze gaar zijn. Roer op het laatst de komijn en karwijzaad erdoor. Laat ook afkoelen.

Doe de ui, de andere helft van de olie, de harissa, suiker, zout en azijn bij elkaar. Snijd de wortels in plakjes van een centimeter, grote plakken doormidden snijden en roer het door de salade. Laat minstens een half uur staan. Vlak voor het serveren doe je de gewassen rucola erdoor.

bron: in the kitchen van kath naar Ottolenghi naar......

1 opmerking: