woensdag 14 januari 2015

IJstaart




“Wereldberoemd” zijn in Haarlem is meer dan genoeg druk voor een hobby in de keuken. In sommige culturen is het normaal om voor een feestdiner dagen in de keuken te staan en ik denk dat ik afgelopen Kerstmis mijn eigen record wel heb verbroken, zonder enige vorm van (kerst)stress. Een eerder uitgevonden en uitgebreid gedocumenteerd recept voor rotolo kwam goed van pas en werd verder geoptimaliseerd met dun uitgerold pastadeeg en de toevoeging van geroosterde pompoen. In 2015 gaat dit recept nog in een kookles worden gebruikt en wie weet verzin ik dan nog een variatie. Daarnaast had ik mij ook laten inspireren door Jamie Oliver die zo mooi kan laten zien dat koken gewoon “doen” is, maar dat je dat natuurlijk wel moet leren. Zo gebruikte ik voor het eerst pastinaak in een ovenschotel met aardappelen, wortel, rozemarijn en de schil van citrusvruchten.
Ook het toetje, een soort van ijstaart, kwam van Jamie. In al die Kerstprogramma’s zag ik hem een vorm vullen met panetonne, ijs, vruchtjes en nootjes. Gelukkig had ik goed opgelet want toen ik het recept had gevonden op 24 Kitchen zag ik gelijk dat de verhoudingen niet heel logisch zijn. Hieronder mijn versie van een succesvol kersttoetje. Haal de ingrediënten in huis en doe gewoon wat, aantallen en grammen komen niet zo precies. En ondanks dat de feesttijd voorbij is komt er wel weer eens een verjaardagsfeestje.
Jamie kan als inspiratiebron binnenkort nog terugkomen, mede blogschrijver, want op 24 Kitchen heb je af en toe het programma Save with Jamie. Eens kijken of wij voor 5 euro per dag kunnen eten.

Ingrediënten
  • 1 panettone, ongeveer 500 gram (kan je zelf maken, maar voor dit recept had ik een panettone in een doos gekocht , die zijn luchtig en dus niet zo zwaar als in Engeland aangezien Jamie een kilo gebruikt, en geschikt voor dit recept)
  • 1 liter vanille-ijs
  • 2 mandarijnen
  • 30-35 gram gepelde pistachenootjes
  • 50-70 gram bigarreaux
  • 2-3 eetlepels Masala (of 100 ml Vin Santo dessertwijn als je die kan vinden)
  • 4 eetlepels frambozenjam
  • 1 pot kersen (uitgelekt)
  • 40-50 gram gekonfijte sinaasappelschillen
  • 100-150 gram chocolade
Bereiding
  1. Haal het ijs uit de vriezer zodat het alvast een beetje zachter kan worden.
  2. Bekleed een schaal van 2 liter met drie lagen plasticfolie.
  3. Snijd plakken van de panettone.  Bekleed de schaal met de plakken panetonne maar houd wel wat over voor het deksel. Druk de plakken, op de plekken waar ze elkaar een beetje overlappen, goed aan.
  4. Besprenkel de panettone met de masala en bestrijk met de frambozenjam.
  5. Pel 1 mandarijn en snijd de mandarijn in plakken.
  6. Verdeel de helft van het ijs over de panettone en druk de pistachenootjes, 2/3 van de kersen, de helft van de gekonfijte sinaasappelschillen en bigarreaux in het ijs.
  7. Leg de plakken mandarijn erbovenop.
  8. Verdeel daar de andere helft van het ijs over en druk de rest van de kersen en vruchtjes in het ijs.
  9. Leg de resterende plakken panettone erop. Druk stevig aan en dek af met plasticfolie. Zet de ijstaart een nacht in de vriezer.
Serveren
Verwarm wat chocolade, vlak voor het serveren, au bain-marie. Haal de taart op tijd uit de vorm en haal het plastic eraf (dan is het ijs niet te hard/koud tijdens het eten). Zet de taart op een mooi bord. Pers het sap van de resterende mandarijn uit en roer het sap door de gesmolten chocolade (was ik vergeten maar wel een goed plan). Schenk de chocolade over de taart heen.

Voor kinderen kun je een variatie hierop maken met cake in plaats van panettone, en zonder nootjes en sinaasappel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten