donderdag 13 november 2014

Palmkool



Palmkool is de nieuwe groente deze winter. Was het vorig jaar bijna niet te vinden, nu heb ik het al bij de C1000 zien liggen (enkele verlepte bladeren op de biologische afdeling) en was het deze week ruim verkrijgbaar op de biologische markt, elke woensdag om de hoek bij de Van Eesterenlaan. Ik geloof dat ik in de nieuwe Allerhande ook al ergens iets met palmkool zag staan. Als je een recept hebt heb je geen kool, nu heb ik de kool maar geen recept. Omdat soep in deze Italiaanse week (later meer hierover) nog niet aan bod was gekomen heb ik mij maar laten inspireren door de Toscaanse keuken. Palmkool is een koolsoort die altijd stevig blijft. Meer weten, bekijk het filmpje van kok Herman den Blijker.

Zuppa di cavolo nero e fagioli (groentesoep met palmkool en canellinibonen)

Ingrediënten voor 4 personen
  • 2 kleine uien
  • 2 wortelen
  • 150 gram Palmkool
  • ½ blikje canellinibonen
  • ½ blik tomaten of een paar verse fijngehakte tomaten
  • ½ liter bouillon
  • olijfolie
  • zout en peper 

Bereiding
  1. Snipper de uien en snijd de wortelen in plakjes.
  2. Verwarm in een pan met een stevige bodem wat olijfolie en bak de ui en wortel zachtjes.
  3. Voeg na een kwartiertjes de gewassen en in grove stukken gesneden palmkool toe.
  4. Breng op smaak met wat zout.
  5. De groentes nog even roerbakken en dan de tomaat en de bouillon toevoegen.
  6. Breng de soep aan de kook en laat het daarna minimaal een half uur sudderen.
  7. Voeg de bonen toe en indien gewenst nog wat zout en peper. Laat de soep nog een kwartiertje sudderen.
  8. Serveer de soep met Parmezaanse kaas en geroosterd brood.

1 opmerking:

  1. dus ik hoef het niet meer te verbouwen op het landje? Dit jaar juist goed gelukt. was heerlijk in een simpele soep met borlottibonen

    BeantwoordenVerwijderen