dinsdag 2 juli 2013

rabarbersorbet met rozenwater


Een toren aan smaken. Als kind droomde ik om zoiets te mogen bestellen  bij de ijssalon. Nu ik groot ben, doe ik het nog niet.  Zelfs op een vakantie in Italië stelden Karin en ik de grens bij twee maal daags maximaal drie bollen en één italiaan. Wat ik wel graag doe is de ijsmachine van de buuv lenen, die in de zomer startklaar staat in de vriezer. Zelfgemaakt ijs is zo lekker. En omdat ik nog in mijn rabarberfase zat, maakte ik rabarbersorbetijs met een scheutje rozenwater bestrooid met rozensuiker omdat ik nog een pot gedroogde rozenblaadjes had staan. Zonder die rozensuiker is het ook erg lekker. Rozenwater koop je bij een Turkse of Marokkaanse winkel.



Rabarbersorbet met rozenwater
* 500 gram rabarber
* 50 gram suiker
* 3 eetlepels rozenwater
* eenvoudige siroop van 1 cup water met 1 cup suiker
* (gedroogde rozenblaadjes en kristalsuiker)

Maak eerst de siroop. Doe hiervoor het water met de cup suiker in een steelpannetje. Laat aan de kook komen en roer tot de suiker helemaal is opgelost. Laat afkoelen. Snijd dan de rabarber in stukjes. Doe in een pan met een bodem water en de 50 gram suiker.  Laat aan de kook komen en kook totdat de rabarber uit elkaar valt. Roer het rozenwater erdoor heen. Laat helemaal afkoelen. Roer zoveel siroop door de rabarber zodat de rabarber lekker zoet is. Proef of je de rozensmaak licht proeft. Als je er ijs van maakt, vlakt de zoete smaak en de smaak van de rozen iets af dus breng goed op smaak. Als het mengsel goed afgekoeld is, maak je er ijs van zoals de ijsmachine aangeeft. Je kunt het ook in een plastic bakje doen en dan eerst een uur in de vriezer, dan doorroeren en daarna elk half uur doorroeren, maar de ijsmachine geeft een romiger effect.

Doe de eetlepel rozenblaadjes met de kristalsuiker in een vijzel en maal fijn en door elkaar. Je kunt nog een druppel rozenwater toevoegen als de blaadjes weinig geur afgeven. Strooi de rozensuiker over de rabarbersorbet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten