woensdag 5 juni 2013

Rabarber-aardbeienjam


De hier eerder genoemde rabarbersoep heb ik nu al twee keer gemaakt dus het was tijd om iets anders te maken van de overal beschikbare rabarber. Ik was de kok bij de traditionele reünie en de anderen namen hun favoriete drankje of toetje mee. Helaas hadden de aardbeien weinig smaak maar niet getreurd. Van het andere pond aardbeien maakte ik rabarber-aardbeienjam. Een heerlijke jam waarvan ik vaak ook een potje van collega Willemien krijg. Nu moest ik zelf op zoek naar een recept. Ik koos voor een recept van Van Gilse (van de geleisuiker) en paste het aan. Ik gebruik nooit meer dan de helft van de aangegeven suiker. De jam hoeft geen jaren bewaard te worden en wordt dik genoeg om op een beschuit te smeren en is nog lekkerder met hangop of yoghurt.

Voor ongeveer 3 potjes:
500 gram schoongemaakte rabarber in stukjes van circa 3 cm.
500 gram aardbeien
250 gram geleisuiker
50 cl sinaasappelsap

Kook de rabarber met het sinaasappelsap tot moes. Prak de aardbeien fijn en voeg ze samen met de suiker toe aan de rabarbermoes. Goed roeren en het mengsel al roerend aan de kook brengen. De moes 1 minuut flink laten borrelen en daarna in schoongemaakte potten schenken. Zet de potten eerst 5 minuten op de kop. Daarna omkeren en laten afkoelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten