woensdag 22 mei 2013

Rabarbersoep

Aanbiedingen daar wordt ik vrolijk van. Zeker als het rabarber is. De 3.99 prijs per kilo in het koude voorjaar maakt mij knieperig. Voor die anderhalve euro koop ik groots in. Dus mocht ik rabarberjam met sinaasappel maken en voor de camping de snelle rabarbercake die mijn zus zo lekker vond dat zij ook de slag ging. Je hoeft niet over haar kookkunsten te beschikken want de rabarbercake kan eigenlijk niet mislukken dat is juist zo fijn. Ik had geen semolinameel in huis en toen heb ik gewoon griesmeel ja, die voor de pudding door heen gegooid. Was heerlijk. Liefde voor rabarber is overdraagbaar en om de meiden te plezieren ging ik in de herahling met de rabarbersoep van Mark Bittman die van How to cook everything vegetarian bladzijde 904 . Even vergeten dat ik net die ochtend met vermeende inspanning gezond sinaasappel had staan persen, dus geen sinaasappel meer in huis. Mijn tocht langs de buurvrouwen op zoek naar een sinaasappel was niet succesvol. Uit arren moede (wat trouwens  met tegenzin of met boos gemoed  betekent en niet uit armoede zoals ik altijd dacht maar jij vast al wist) gebruikte ik sinaasappelsap uit een pak met een scheutje oranjebloesemwater. Ook lekker. En het gemoed was weer normofoor (ra,ra..)



Rabarbersinaasapppelsoep
* 900 gram rabarber
*  kopje sinaasappelsap uit pak 
*  twee eetlepels oranjebloesemwater (te koop bij Turkse/Marokkaanse winkel)
* 1 cup suiker
* zure room of Griekse yoghurt voor garnering
* rasp van limoen/sinaasappel ook voor garnering

 Snijd de rabarber in stukjes van 4 centimer. Doe de rabarber, de suiker, het sinaasappelsap, 1 eetlepel oranjebloesemwater en een kleine liter water in een pan en breng aan de kook Laat het tien minuten tot een kwartier koken totdat de rabarber uit elkaar gevallen is.


 Laat afkoelen en roer nog beetje oranjeboesemwater er door. Roer de soep door zodat het meer een geheel wordt.
Serveer koud met een dot zure room of Griekse yoghurt.
 

1 opmerking: