woensdag 5 december 2012

zelfgebakken pepernoten

Op een zonnige zomerdag begin september zag ik de pepernoten in de winkel liggen en wist dat net als bij het eerste vallende blaadje dat de zomer afgelopen is. De warme gezelligheid van december stond me toen nog tegen, maar het helpt als het koud wordt. Dit jaar geen gelovigen meer in huis en dan is heel gezellig om samen surprises te maken met hulp van opa en oma om een bed voor een slaperige klasgenoot te fabriceren.

Vandaag 5 december is er geen kruidnoot meer in de winkels te vinden. Mijn zus ging ze dus maar zelf maken naar mijn recept. En dat is handig want dan weten we zeker dat er geen lupinemeel in zit voor allergene kinderen.
Het recept friese pepernoten voor Bouwejan was deze maand het meest bekeken recept.  Ik maakte ze twee keer. De eerste keer met heel veel peper wat wel door mij maar niet door iedereen werd gewaardeerd. De tweede keer zagen ze er nog beter uit. Inzakken deden ze niet meer, misschien was mijn bakpoeder dit jaar beter. Dus niet te klein maken en niet te lang bakken want al zijn het friese pepernoten die hard horen, je wil je tanden straks ook nog kunnen gebruiken voor het kerstdiner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten