zaterdag 31 maart 2012

Italiaanse gemengde bonensoep

Aan het eind van de zomer brachten Guido en Yvonne deze bonen voor mij mee uit de Marken waar ze heerlijke weken in hun huisje met pizzaoven hadden gehad. Zo'n oven is al jaren een wens van de reclameman omdat die veel heter wordt dan een gewone oven en de pizza dan in een paar minuten perfect bakt. Misschien komt het er nog eens van in onze te kleine tuin. Mocht je dit soort dingen ook willen, kijk dan hier. Tot vandaag stonden de bonen decoratief te zijn in hun pot in de keuken, maar het blijft eten dus ik wil soep. Ik zocht op internet hoe ik al die bonen bij elkaar kon koken. Met fagoli secchi misto kwam ik eruit al bleek mijn italiaans toch weer beperkt want het gaat hier om 'legumi' omdat er ook erwten,linzen en kikkererwten in zitten. Gewoon een nacht weken en dan koken met wat groente. Ik vergat die nacht, maar een paar uur bleek ook genoeg, zeker als je daarna de snelkookpan gebruikt. Verder gebruikte ik de stronkjes boerenkool die niet verder uitgegroeid waren. Heel Italiaans om te gebruiken wat er is. Verder had ik nog ui, wortel, bleekselderij.  als je nog een paar takjes peterselie hebt, heb je alles wat Italianen de geurmakers noemen. Al zin in de zomervakantie? Ik wel. 
Zuppa di legumi secchi misti 
nodig:
* 500gram gemengde bonen, linzen, erwten
* ui
* stengel bleekselderij
* 2 kleine winterwortels
* paar takjes peterselie
* lepel tomatenpuree
* 2 bouillonblokjes
* zout/peper
* (100 gram boerenkool)
* Parmezaanse kaas
* basilicum

Snipper de ui fijn en hak de bleekselderij en één winterwortel fijn. Fruit de ui in een scheutje olijfolie. Voeg na een paar minuten bleekselderij en wortel toe en fruit mee. Hak de peterselie en doe bij inhoud van de pan. Fruit de tomatenpuree even mee. Giet de geweekte bonen af en doe met 1 liter water in de pan. Laat met 2 theelepels zout of bouillonblokje  aan de kook komen. Laat anderhalf uur koken of gebruik een snelkookpan en dan kun je na 20 minuten de druk laten afnemen. Snijd de wortel in dunne halve schijfjes en hak de boerenkool grof. Voeg toe aan de pan en laat nog ongeveer kwartier koken tot de groente gaar is. Proef of de soep op smaak is.

Schep op bord met een scheut goede olijfolie, een beetje geraspte Parmezaan en een gescheurd blaadje basilicum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten