zondag 1 januari 2012

Nieuwjaar met blini


Nieuwjaarsdag en ook mijn buik zit nog steeds lekker vol met oliebollen, appelflappen, ouderwets slaatje maar dan zonder het vlees. Toch een recept voor een hapje omdat ik gisteren blini maakte en als voornemen heb om minder tijd te besteden aan het zoeken naar perfecte recepten. Benieuwd hoe lang ik dat gaat volhouden. Blini is het meervoud van een Russisch hartig hapje waarvan iedereen denkt dat het met kaviaar hoort te worden gegeten maar dat blijken  die russen ook niet te kunnen betalen. Daarbij komt dat die steur vast niet op de lijst van -  tegen over jezelf te verantwoorden dat ie niet uitsterft als je 'm eet - vis staat. Dus ook lekker met ander beleg zoals feta met kruiden, gebakken champignons, iets met gedroogde tomaten lijkt me lekker of met zeekraal zoals ik had bedacht omdat hij nog in de koelkast lag. Leuk voor een feestje en daar heb je binnenkort echt weet zin in. 
Ik eet morgen nog een laatste oliebol bij de koffie. Bijna jammer dat ik dan weer een heel jaar moet wachten op de volgende.  Het is weer tijd voor normale dingen, zoals erwtensoep   en andere wintergerechten. Ook lekker,  bij voorkeur geserveerd met een pak sneeuw! 


voor 25 miniblini of 12 grotere"
Ingrediënten:
* 100 gram bloem
*  50 gram boekweitmeel
* 2 dl karnemelk
* 1 groot of 2 kleine eitjes 
* 1 theelepel instant gist
* snuf zout 

Roer de twee soorten meel door elkaar met het zout en het gist. Splits de eieren. Verwarm de karnemelk al roerend anders gaat hij splitsen tot deze lauwwarm is. Roer de eidooiers door de karnemelk. Voeg toe aan het meelmengsel en roer met een lepel tot een stevig beslag. Dek af en laat het beslag in een uur tijd bij kamertemperatuur verdubbelen. Klop de eiwitten stijf en roer voorzichtig door het beslag. Laat het beslag nog eens anderhalf à twee uur rijzen. 
Je kunt voor het bakken van de blini een ingevette koekenpan gebruiken of zoals ik deed in een poffertjespan.  



Lekker met zure room en verschillend beleg; ik had zeekraal die ik heel kort in olijfolie had gesauteerd. Lekker zeeiig net als de zalm voor de niet-vegetariërs. Of kappertjes met een fijngesneden sjalotje, augurkje en wat dille.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten