vrijdag 13 januari 2012

Libanese zoete broodjes met vijgenjam

 Vrijdagavond en de reclameman is de kroeg in met zijn oude studievrienden. Leuk voor hem en iets minder voor mij vooral omdat morgen één van hen zich dan weer een oude voetbalvriend noemt en het hoog tijd is voor de reünie van de oude voetbalvrienden. Als ik dan toch het vrouwtje thuis ben, kan ik ook wel iets gaan bakken (alsof ik daar een excuus voor nodig heb). Stuit ik toevallig op een recept voor libanese broodjes met vijgenjam terwijl ik toevallig vorige week op uitmesttocht in de kast twee pakjes gedroogde vijgen tegenkwam die mijn broer notabene op mijn verzoek meegenomen had uit Jemen en ik ondankbaar nog niet had gebruikt en er dus meteen een jam van maakte met sinaasappel en sesamzaadjes naar een recept dat ik twee jaar geleden overschreef in een klein luchrestaurant in romantisch Parijs hoewel de reclameman me even meewarig aankeek. Die vijgenjam is een tikje bitter uitgevallen maar met wat extra honing wel lekker door de yoghurt. En dus in deze broodjes. Mocht je ook zelf vijgenjam willen maken kun je het recept op de blog Taste of Beirut  uitproberen, daar gaat meer suiker door dan mijn recept. Voor de broodjes deed ik nog wat extra honing door de jam. Net uit de oven roken ze heerlijk naar sinaasappelbloesem.

Libanese zoete broodjes (recept van Taste of Beirut iets aangepast, want hoeveelheid vocht klopte volgens mijn niet)
Ingrediënten
voor 6 broodjes
* 250 gr bloem
* melkpoeder 40 gram
* theelepel gist
* halve theelepel zout
* 25 gram suiker
* rasp van halve sinaasappel
* eitje
* 60 ml mandarijn en/of sinaasappelsap
* 50ml water
* 1 eetlepel oranjebloesemwater
* 25 gram boter op kamertemperatuur.

Vulling:
* 6 grote eetlepels vijgenjam
* (6 gehakte walnoten)
* melk om te bestrijken
* Sesamzaadjes om te bestrooien

Roer het meel, zout, suiker, melkpoeder en instant gist door elkaar. Meng het sap met oranjebloesemwater en water en roer door meelmengsel heen. Roer het ei erdoor. Snijd de boter in flinterdunne plakjes en roer door het mengsel. Het wordt een plakkerig deeg dat moeilijk mengt. Als je een grote klont boter ziet, dan deze door het deeg verdelen. Laat een deeg één à twee uur op kamertemperatuur rijzen tot het verdubbeld is of stop het na een uur een nacht in de koelkast en ga de volgende ochtend verder.

Als het deeg gerezen is, kneed je het even door. Voeg een beetje bloem toe als het te plakkerig is. Verdeel het deeg in 6 ballen. Rol uit tot een  lapje. Verdeel een eetlepel jam en eventueel wat gehakte walnoten over het deeg, maar laat aan de zijkanten een strookje vrij. Rol de lap op tot een worstje.Plak de zijkanten een beetje dicht. Maak er een slak van en leg op bakpapier. Bestrijk met een beetje melk of eigeel en bestrooi met sesamzaadjes. Bak de broodjes ongeveer 15 minuten in de oven op 180 graden tot ze goudbruin zijn.

bron: taste of beirut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten