zaterdag 24 december 2011

kerst 2011: junior masterchef of retro

Retro kerst helemaal hip volgens Janneke Vreugdenhil van de NRC. Was ik vorig jaar met mijn kerst in de jaren '70 foto avant la lettre. Dit jaar zijn alle kinderen in to koken. Junior master chef is de hit op tv met kinderen van rond de 11 die gevulde kwartels maken en blue berrie pie waarvan het deeg niet uit een pakje komt. De meiden willen ook chefkok zijn. Voor het kerstdiner op school hoefde ik niet meer te helpen. Zelf  maakten ze kleine bladerdeeghapjes met fijngesneden prei, salade caprese op prikkers en tortillarolletjes met roomkaas en guacomole. "wij gaan even proef" en "altijd even nazouten" hoor ik dan.

Voor het familiekerstdiner mogen ze het dit jaar zelf proberen.  Kijken of ze het na hapjes klaarmaken voor 17 man koken nog steeds leuk vinden. Zelf ga ik in de herhaling. De zucotto staat net in de koelkast. Daar gaat drank in, dus voor de kinderen een versierde soesjestoren. De aardappel/zeekraal salade van Ottolenghi is dit jaar vast ook lekker. Voor de vleeseters is er rollade, maar dan wel van biologisch vlees dat is voor mijn principes wel zo gezellig. Het vegagerecht komt uit het kookboek van ottolengi : Plenty.
 Heel veel bijzondere gerechten met groenten. Ik zal laten weten hoe het hartig taartje met gekarameliseerde knoflook en geitenkaas smaakt. Cranberrysaus van zelfgeplukte cranberry's vind ik al wel heel 2012. En voor de rest gaat het vooral om gewoon gezellig samen eten aan lange tafels met kaarsen en een glas wijn. Dit jaar nog geen opdringerige  gedachten over verplichting en moeten. Niet slecht, zei de Friezin.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten