woensdag 28 september 2011

Dukkah of dip van kruiden en noten



Al eerder verzuchtte ik dat werken zoveel tijd kost. Het is interessant, een uitdaging, verrijkend op meerdere manieren maar er blijft weinig tijd over voor koken, brood bakken, bloggen, sporten, kleding maken  en de andere hobby's die ik heb. Teveel om een lui huisvrouwenleven te vullen. Waarom wilde ik zonodig werken? Geld genoeg om zuurdesembrood te kopen maar ik wil het zelf maken. De reclameman heeft me voorzichtig gemaand tot minder te doen. En omdat ik naar hem luister, probeer ik eenvoudiger te koken. Voor dineetjes niet stad en land aflopen voor de juiste ingrediënten, niet de halve zaterdag even een paar dingetjes voorbereiden en gewoon ja zeggen als gasten voorstellen om het toetje mee te nemen. Hij kan trots op me zijn. Voor dit voorgerecht had ik bijna alles in huis. Supersimpel en verslavend  lekker.

Dip turks brood of in grote stukken gescheurd libanees pitabrood (dat de Turk in de Cronjéstraat verkoopt)  eerst in lekkere olijfolie en daarna in de dukka. Gezellig gezamelijk uit een schaaltje of bij hele nette gasten met een lepeltje erin.


Dukkah 
Ingrediënten
* 35 gram sesamzaad
*35 gram hazelnoot
* 1 eetlepel komijnzaad
* 1,5 eetlepel korianderzaad
* theelepel zeezout 

Rooster het sesamzaad in een droge koekepan tot het licht verkleurd. Pas op dat het niet verbrand, want dat is zo gebeurt. Laat de geroosterde sesamzaadjes afkoelen in een kom. Rooster vervolgens de hazelnoten goudgeel en tot er olie uit de noten komt. Laat ze bij de sesamzaadjes afkoelen. Rooster vervolgens het komijn- en koranderzaad tot het geurig is. Maal alles in een vijzel of molentje met kleine theelepel zeezout. Proef of er nog een beetje zout bij kan. Dip met pitabrood of turks brood in lekkere olijfolie en daarna in de dukkah. Verslavend lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten