vrijdag 11 maart 2011

Himmeldei


Ernst sorteerde zijn 700 cd's en vroeg me of ik wist wat himmeldei betekende. Hé, ik kom uit Fryslan. Als het  zonnetje schijnt en de temperatuur boven de 10 graden uitkomt krijg ik zelfs zin om schoon te maken. De meiden hebben de auto gewassen. In de hoop dat we er binnenkort kunnen zitten, heb ik de tuin aangeveegd met de deuren open het huis gezogen en fris gesopt. Als finishing touch heeft Bodil naar eigen inzicht nog even de meubels verplaatst. In een schoon huis koken is natuurlijk jammer dus gaan we het  huis van Ernst bevuilen. Gourmetten was helemaal hun eigen idee. Ik zorg voor het dessert. De voorraadkasten en vriezer wil ik ook wel himmelje. Wat ligt er. Mooie kleine limoentjes uit Jemen, die moeten nodig op. Hoog tijd dat de cranberries van Terschelling gebruikt worden. Er is nog turkse yoghurt. En de ijsmachine staat paraat.
Frozen yoghurt met Skylger cranberries en jeminitische limoen

* 2 cups Turkse yoghurt 
*  ongeveer 1/2 cup poedersuiker
* 1/2 cup slagroom
* rasp van 2 kleine of 1 grote limoen
* sap  van 2 kleine limoentjes of 1 grot 
* 1/2 cup koude cranberry saus

Roer de yoghurt, poedersuiker, slagroom, limoenrasp en ( het grootste gedeelte van het) limoensap goed door elkaar. Proef even. De smaak van zoet neemt als als je het invriest, terwijl de smaak van zuur juist sterker wordt. Voeg anders nog een beetje limoensap of suiker toe. 
 Vries in een ijsmaker volgens de instructies van de fabrikant. 
Maak de cranberrysaus een beetje fijner door 'm te prakken. Doe de bevroren yoghurt in een kom en roer de cranberrysaus er voorzichtig doorheen zodat je een marmereffect krijgt. Zet nog een half uur tot een uur in de vriezer. Als de frozen yoghurt langer in de vriezer heeft gestaan, dan een kwartiertje voor serveren even eruit halen zodat het ijs wat zachter wordt. 
Serveer de frozen yoghurt met nog een beetje  extra cranberrysaus.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten