vrijdag 4 februari 2011

Ethiopisch eten III: doro wot zonder doro


In Ethiopië serveren ze heerlijke stoofschotels bij de injera . Veel vleesgerechten dat wel, maar vanwege het Koptische geloof wordt er op vrijdag, de sterfdag van jezus, geen vlees gegeten. Ook in de vier weken voor Pasen wordt geen vlees gegeten, vergelijkbaar met de vastentijd die katholiek Nederland in de jaren '50 aanhield. Als niet-vleeseter viel ik dus met mijn neus in de ethiopische boter, want alle stoofschotels waren vegetarisch. De groentewots zijn minder pittig dan de stoofschotels met vlees en dat vind ik jammer want zo'n brandend gevoel op de lippen vind ik best lekker. Dus toen de reclameman aan het eind van de vasten toch de beroemde doro wot bestelde, kon ik het ondanks de kip het niet laten om de injera in de saus te dippen. Heel erg lekker. Daarom nu zelf doro wot gemaakt maar dan zonder die doro. Ik deed een paar extra hardgekookte eieren in de rode pittige saus. Nog even over die ethiopische boter, die wordt bij elk gerecht in ruime mate gebruikt. Het is geklaarde boter met specerijen erdoor. Ruikt erg lekker, maar ik gebruik iets minder omdat het anders erg zwaar wordt. Je kunt ook olie gebruiken, dat scheelt dan verzadigde vetten.



doro wot zonder kip
nodig:
* 2 uien
* 3 teentjes knoflook
* stukje gember van 3 cm
* 1/2 theel fenugriekzaad gemalen
* 1/2 theel kardamonzaadjes (die zwarte zaadjes uit de peul)
* 1/4 theel.nootmuskaat
* 3 eetl olie of niter kibbeh
* 250 ml water
* 3 eetl. rode wijnazijn
* 2 eetl. berberé
* scheutje olie
* 2 eetl. paprikapoeder
* 1 theel. zout
* 4 eieren

Kook de eieren hard. Maak een papje van de berberé met een beetje olie en water. Hak de ui fijn en fruit in de olie of boter. Voeg fijngesneden knoflook toe en daarna de gember, fenugriek, nootmuskaat en kardemon toe. Laat een paar minuten bakken. Voeg het water, de wijnazijn, het berberépapje, zout en het paprikapoeder toe. Breng aan de kook en laat 15 minuten sudderen. De saus heeft nu de dikte van slagroom. Prik met een vork gaatjes in de eieren en doe ze bij de saus. Doe een deksel op de pan en laat nog 15 minuten sudderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten