maandag 24 januari 2011

cake met kweepeer en amandel


Wanneer gaat het sneeuwen? Ik wil frisse vorstlucht, een stralendblauwe hemel, berijpte bomen en een pak sneeuw van minimaal 20 cm. Dit is de bekende saaie januarimaand. Blue monday was vorige week, de somberste dag van het jaar. Vandaag vind ik het ook nikserig. Deze kleine zelfstandige heeft moeite te beginnen met de belangrijke zaken van het leven, dus terwijl ik weet hoe het moet volgens het time-management schema begin ik vandaag lekker met de niet-urgente, onbelangrijke zaken. Ik bak een cake. Het recept komt bijna integraal van de site Chocolate & Zucchini, maar voor diegenen die het recept liever in het Nederlands hebben, heb ik het vertaald.


Kweepeer-amandel cake


nodig:
* 200 gram bloem
* 100 gram gemalen amandelen
* 1 theel. bakpoeder
* 1 theel. baksoda
* 1/4 theel. zout
* 2 grote eieren
* 100 gram kristalsuiker
* 100 gram bruine basterdsuiker
* 50 gram plantaardige olie (ik gebruikte zonnebloemolie, maar raapzaadolie is nog beter want geen smaakje)
* 200 grams yogurt of zuurdesem
* 400 grams gepocheerde kweepeer of gewone rijpe peren
* grove kristalsuiker om te bestrooien

Vermeng de bloem, amandelmeel, bakpoeder, baksoda en zout zodat er geen klontjes meer in zitten.

Verwarm de oven op 175°C. Vet een 28-cm cakevorm in en bedek de bodem met bakpapier.
Roer in een andere kom de eieren en suiker een paar minuten door. Voeg de olie, yoghurt of zuurdesem en roer zodat het zich vermengt. Snijd de kweeperen of gewone peren in stukjes, mag een beetje grof en voeg voorzichtig toe aan het mengsel. Voeg het meelmengsel toe en roer het voorzichtig door het mengsel. Mix niet te lang, dan wordt het eindresultaat droog en rijst het niet goed.
Giet het beslag in de cakevorm, strijk de bovenkant glad en bestrooi met de suiker.

Ik had kandijsuiker (nog uit noorwegen meegenomen) en deze heb ik in de vijzel een beetje fijner gemaakt.

Zet in het midden van de oven en bak 40 minuten tot de cake mooi bruin is en een satehprikker die je in midden van de cake steekt er schoon uitkomt. Blijft de cake eraan plakken dan nog 5 minuten terug in de oven, waarna je nog eens controleert op gaarheid met de prikker. Stort de cake op een rek en laat afkoelen.

Ondertussen alweer een paar uur hard gewerkt (dus niemand hoeft jaloers te zijn) en de cake geproefd. Lekker, niet overdreven zoet, een beetje zoals muffins. Ideaal voor de naschoolse hongerklap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten