woensdag 22 december 2010

toetje met gegrilde ananas


Een Keniaan die nog nooit sneeuw onder zijn voeten had gevoeld en dacht dat al die sneeuw in films een Hollywoodbedenksel was, bracht superzoete ananas en passievruchten voor me mee vers ingevlogen vanuit een warme wereld. Hier is het koud buiten en binnen eten wij een tropisch toetje. Het leek me lekker om de gegrilde ananas te bestrooien met Szechuanpeper.

Die gebruik ik af en toe bij Chinese recepten. De naam komt van de provincie Szechuan, de enige Chinese provinicie waar pittig wordt gekookt. De specerij proeft niet echt naar peper, maar heeft wel iets prikkends dus lekker bij iets zoets.

Gegrilde ananas met hangop en passievrucht
nodig voor 4 personen:
* ananas
* 1 liter volle yoghurt
* 2 passievruchten
* szechuanpeper

Doe een dunne, schone doek in een zeef of vergiet en zet er een schaaltje onder om het vocht op te vangen. Giet de yoghurt in de doek en laat een paar uur uitlekken. Maak de ananas schoon en snijd in plakken. Rooster de szechuanpeper kort in een koekepan en maak het een beetje fijner in de vijzel. Verhit de grillpan en grill de plakken ananas tot ze streepjes hebben. Verdeel over de borden en strooi een beetje van de peper er over heen. Schep een lepel hangop naast de hangop. Snijd de passievruchten door midden en lepel de inhoud over de hangop. Serveer direct.

In plaats van hangop lijkt vanilleijs of kokosijs me ook lekker.

2 opmerkingen:

  1. REactie van over de hele wereld krijg ik: mama translation zegt dat hier in het swahili staat "eten is echt heel goed " oftwel lekker receppie

    BeantwoordenVerwijderen