maandag 13 december 2010

Recepten voor de kerst


In Zweden is het vandaag Santa Lucia. Ik ken de feestdag van zweedse vrienden die ik lang geleden ontmoette toen ik na de middelbare school een drang kreeg om verre landen te ontdekken en een kibboets me een veilige optie leek. En dat werd een land lekker vlak naast Syrië en Libanon die hun legers regelmatig met groot materieel bij de grens lieten oefenen en gezellige Katoesja raketten die in het veld terecht kwamen. Gelukkig was ik 19 en zag ik geen gevaar. Op een dag in december liep eén van de Zweedse vrijwilligers rond gewikkeld in een stuk wit vitrage met een hoofd vol kaarsen en deelde cake uit. Lachen werd niet gewaardeerd want het was een belangrijke feestdag in Zweden en hoe verder van huis, hoe meer je dat soort tradities heiligt. Speciaal vanwege Santa Lucia wilde ik gisteren lussekatter eten. Het zijn saffraanbroodjes. Het recept komt nog want gisteren had ik ineens geen zin in gekneed en gebak. Ook lekker met kerst. In veel landen wordt rond de kerst speciale baksels gemaakt. Karien gaf al een voorbeeld met die heerlijke Italiaanse panettone . Bij ons komt nu vaker de appelcranberry kruimel langs als nagerecht. Alles met cranberry zegt Kerst. De komende weken ga ik meer kerstrecepten beschrijven. Mijn vraag aan jullie is wie er nog een familierecept heeft dat altijd met kerst of Oud en Nieuw gegeten wordt? Ik hou me aanbevolen. Vandaag een recept voor brownies. Niet echt heel speciaal voor kerst, maar altijd lekker en een vriendin wil ze graag maken voor haar high tea op tweede Kerstdag, dus hier het recept.

Brownies
ingeredienten voor 12:
* 125 gr boter
* 150 gr extra pure chocolade
* 200 gram donkerbruine basterdsuiker
* 2 eieren
* 125 gr bloem
* (eventueel 60 gram walnoten)

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een vierkante vorm in met boter en bekleed zonodig met bakpapier. Verwarm een pannetje met water. Water moet tegen de kook aanzitten,dan zacht zetten. Doe de boter en chocolade in stukjes in een glazen schaal. Zet deze bovenop het pannetje water zonder dat de schaal het water raakt. Zo smelt je de boter en chocolade au bain marie. Als alles gesmolten is, haal je de schaal van het pannetje water af. Klop in een andere kom de eieren met de suiker. Doe hier een lepel van de het gesmolten chocolade/boter mengsel bij. Giet nu het eieren/suiker mengsel bij de rest van het chocolade/boter mengsel. Roer voorzichtig door. Zeef de bloem boven het mengsel en roer voorzichtig door. Als je walnoten gebruikt, kun je die nu door het beslag roeren. Giet het beslag in de vorm. Zet de vorm in het midden van de oven en bak ongeveer 30 min tot de bovenkant hard is, maar het midden nog wel meegeeft als je op drukt. Laat afkoelen. Bestrooi met poedersuiker en/of cacao met een zeefje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten