woensdag 22 december 2010

inspiratie voor het kerstdiner


Bij de planning van de familiekerstdiners van 2010 leek het er op aan te komen dat ik de ene dag 15 en de andere dag 17 mensen te eten kreeg. Een tikkie :) stressig vroeg ik mij af "Hoe vierden families Kerst toen ik jong was". De foto is vermoedelijk Kerst 1972. Tot mijn verbazing heb ik nu hetzelfde behang onder de noemer retro en die stoelen zijn ook weer fashionable. De rest is vooral heel erg jaren '70. Vooral de foto die van voor het digitale tijdperk is: je nam een foto en wist niet dat het merendeel van je familie er niet op zijn vrolijkst op stond (mijn broer deed wel zijn best). Ook het diner: een gebraden kip (gewoon gekruid met peper en zout), gebakken aardappelen en appelmoes zie ik. De kinderen appelsap en de grote mensen rose (d'Anjou waarschijnljik zoals iedereen destijds). Vooraf kregen we een pasteibakje met champignonragout. Het toetje zou zomaar ijs met een sausje geweest kunnen zijn. Wat een verschil met nu. Volgens de Allerhande bestaat het kerstdiner 2010 uit kreeft, oesters, varkenshaas maar dan wel met zachtzure balsamico-uien, bijzondere bijgerechten en een pavlova met stoofpeer als nagerecht. Ondanks dat ik geen sterrenkeuken wil prentederen, durf ik ook niet met die jaren 70 tafel aan te komen. Sorry mam, de tijden zijn veranderd. Het wordt een kerstdiner waarbij ik zowel kinderen als vleeseters en vegetariers probeer lekker te laten eten. Sommige gerechten zijn uitbesteed aan familieleden die ook van koken houden en verder neem ik beproefde recepten. Het lijkt me voldoende om met een ouderwets volle kerstbuik van tafel te komen. En...het wordt vast gezellig!

kerstdiner 2010
hapjes:
bruschetta met provolone en rode uiencompote
prikker caprese: kerstomaatje, klein bolletje mozzarella en een blaadje basilicum.
toast met cabrales en kweeperenjam

voorgerecht:
gevulde pasta van Karien
tomatensoep of oesterzwammensoep met cointreau

hoofdgerecht
rosbief of galette met geroosterde pompoen en pecorino
cranberrysaus
gebakken aardappelen
spruitjes met kastanjes
stoofpeertjes
aardappelsalade met zoutige groenten

nagerecht
zucotto of vanilleijs met versierselen
kaasplankje van l'amuse
koffie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten