woensdag 15 december 2010

gekonfijte sinaasappelschil


Gisteren mopperde ik nog dat ik nooit ergens aan toe kom (lees het huishouden) en dan vandaag ga ik zelf sinaasappelschilletjes konfijten. Zo zie je maar weer dat het niet gaat om rationele prioriteiten. De dingen die ik leuk vind om te doen gaan gewoon voor. En het was natuurlijk hééélemaal geen werk en tijd kostte het nauwelijks. Het lichte schuldgevoel dat opkwam bedwongen door de stofzuiger te pakken.
In de winkel kun je in december vaak wel gekonfijte sinaasappelschil vinden, maar de rest van het jaar is het lastiger.De schilletjes zijn lekker in koekjes, cranberrymuffins en dadelboterkoek.

Boen de sinaasappels goed schoon met warm water en afwasmiddel om de waslaag te verwijderen. Daarna goed afspoelen.

Haal met een zesteur repen uit de sinaasappel. Ik heb eerst geprobeerd met met een mes schil van de sinaasappel snijden,maar dan blijft veel meer bitter smakend wit aan de schil hangen en dat moet je dan ook nog verwijderen dus veel meer werk dan zo'n zesteur. Leg de schilletjes in een laagje koud water in een steelpan met dikke bodem en deksel. Breng aan de kook en laat 10 minuten zachtjes koken. Giet af.

Doe een laag vers koud water over de schil en breng opnieuw aan de kook. Weer afgieten en nog één maal herhalen. Voeg nu 125 gram suiker en 75 ml water aan de schil toe. Breng langzaam aan de kook tot de suiker is opgelost. Laat zachtjes sudderen en roer af en toe tot alle vocht is opgenomen.

Leg de schil daarna op vetvrij papier en laat volledig drogen. Bedek ze met een laag vetvrij papier voor bescherming. Als je de schil als decoratie wil gebruiken, rol dan door fijne suiker. Bewaar de gesuikerde schilletjes in de koelkast.

Morgen een recept voor koekjes met sinaasappelschilletjes

2 opmerkingen:

  1. Op de Dappermarkt staat een kraam van Andre en Manon van Beek en zij hebben altijd geconfijte sinaasappelschil als ik kom. En dat is vaker dan alleen in december, want ik heb veel recepten met dit ingredient. Volgens het zakje staan ze ook op de botermarkt in Haarlem!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik confijt ze gewoon inclusief het wit want dat is niet bitterder dan de buitenkant. Door ze 3x te koken gaat het bittere voor een deel weg. 3x3 minuten koken is trouwens genoeg, ze worden anders te zacht. Ik doe daarom ook de schillen steeds in al kokend water in plaats van ze met koud water aan de kook te brengen. Het is beter wat glucose bij het suikermengsel te doen omdat dat beter in de cellen doordringt.(of bijvoorbeeld honing of maisstroop). En ik laat de siroop niet droogkoken, ik gebruik genoeg water om ze onder te laten staan en laat ze drie uur sudderen. Verder kun je ze drogen op je taartrooster op een warme droge plek (ik zet ze op de kachel, met een krant eronder tegen eventueel lekken). Ze hoeven ook niet in de koelkast bewaard want ze zijn geconserveerd door de suiker-verzadiging.

    BeantwoordenVerwijderen