dinsdag 9 november 2010

Cranberries: werken voor een toetje

Niemand liep een marathon, niet eens een halve, maar mijn broer had wel de koekoekspaal gereserveerd tijdens de Berenloop op Terschelling en wij mochten weer mee. Terschelling is prachtig in de herfst. Bomen met gele bladeren, rietstengels, mooie wolkenluchten en in de duinen hoor je alleen de zee razen. We wandelden met een duidelijk doel voor ogen: cranberries. Bij elke splitsing en elk heuveltje vroegen we ons af of dit de plek was. We graaiden onder struiken en waren heel even bezorgd dat 2010 een slecht cranberryjaar zou zijn. Nog even verder en daar waren ze. Mijn verzamelaarshart maakte een sprongetje. En ik was niet de enige die enthousiast was. Bodil stond met de voeten in het water en riep keer op keer: "Kijk eens, kijk eens, dit is de allergrootste cranberry die ik ooit gezien heb"
Dagmar droomde hardop van muffins met cranberries en aan welke juffen ze die wilde geven. Wij moedigen de kinderen aan om nog meer te plukken. Hannah lachte haar beppe uit omdat die geen cranberry kon vinden. Soms lijkt er niets te zijn, maar als je de struik een stukje optilt hangt deze vol met rode bessen. Efficient plukte ik meerdere bessen tegelijk met met één hand. Vooral niet te lang bij eenzelfde struik blijven zitten, want het kost veel meer tijd om de laatste bessen te plukken dan de eerste en de volgende struik hangt ook vol. Het moeilijkste is om te stoppen. Het plukken van cranberries appelleert sterk aan een diep menselijke drang om voedsel te verzamelen om te overleven in de komende winter (of het heeft te maken met mijn obsessief-compulsieve natuur dat kan ook). Met de rationele overweging dat de Dekamarkt ook cranberries verkoopt, kon ik mij uiteindelijk wegtrekken bij de cranberries.
Het resultaat: meer dan 5 kilo cranberries.
Vandaag 2 kilo cranberries ontdaan van blaadjes, takjes en zachte exemplaren dus Dagmar en de juffen die zij wil trakteren op cranberrymuffins moeten nog maar even wachten, de reclameman mag nog even dromen over de cranberrietaart en Hannah mag nog even verlangen naar cranberrykruimeltoetje. Vandaag iets eenvoudigs.

cranberriessaus
nodig voor 5 personen: 1 cup cranberries * 1 cup water * 1/2 cup suiker

Doe de gewassen cranberries, water en suiker in een steelpan en laat aan de kook komen. Roer even door zodat de suiker oplost in het water. Als de bessen geplopt zijn, dan is de saus klaar. Proef en voeg zonodig suiker toe.

Lekker bij Griekse yoghurt, griesmeelpudding vanillevla etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten