maandag 25 oktober 2010

kookschriftjes


Leuk zo'n blog. Alleen als je een recept wil naslaan, moet de laptop in de keuken staan. Vergeten om een Ipad in een keukenkastje te installeren. De nieuwe keuken is authentiek en puur, want gemaakt door een heuse timmerman met hout en spijkers, maar avantgardistisch kun je 'm niet noemen. Mijn overtuiging dat lekker koken niet afhangt van de apparatuur, heeft daar veel mee te maken. Stiekem vind ik een kookschriftje of een kookboek in de keuken dus handiger dan een blog. En anderen met mij, toen ik laatst Sandra's kookschriftje zag met al haar favoriete recepten. Heerlijk zo'n schriftje met vlekken en een zwart geblakerd hoekje omdat ie te dicht bij het vuur lag. De mijne gaat al mee sinds 1986 toen ik net terug uit de kibboets Hebreeuws heb proberen te leren. Na tien pagina's beginnen de recepten, waaronder een paar familierecepten zoals boffert en appeltaart. In Sandra's kookschrift stond afgezien van vele heerlijke, gezonde recepten het volgende recept voor chocoladepasta. Ze heeft me al tweemaal verblijd met zo'n goddelijk potje. Het grootste nadeel: te lekker om af te blijven.

chocoladepasta
nodig voor 2 a 3 potjes: 200gr chocolade (70% cacao) * 100 gr boter * 300 gr gecondenseerde melk

Smelt de boter en voeg de chocolade in stukjes toe. Roer tot deze gesmolten is. Roer de gecondenseerde melk erdoor. Vul de potjes. Door de helft roerde ik nog twee theelepels tamarindepasta uit een potje. Geeft een fris smaakje aan de chocoladepasta. Zelfs de reclameman vond het lekker.


variatietips:
roer 55 gr gehakte en geroosterde hazelnoten er door
maak witte chocoladepasta
of meng met spaanse peper, gewone peper, gemalen maanzaad, kaneel of met tamarinde dus.

bron: koken met NRC next

Geen opmerkingen:

Een reactie posten