woensdag 6 oktober 2010

appelboter met steranijs


Vorig jaar las ik op de site van een favoriet kookboekschrijver over 'apple butter'. Klonk bijzonder en uit het verhaal begreep ik dat het een echt Amerikaans recept was. Was een succes dus dit jaar ging ik op zoek naar het recept. Googlend kom ik op wikipedia en lees dat de traditie van apple butter komt van de Dutch immigrants en dat in Nederland appelstroop heel gewoon is. Ja, dat wist ik ook maar echt stroop is het bij mij niet geworden. Meer een soort jam, die erg lekker op geroosterd brood met een beetje boter en op pannenkoeken en crepes. Vast ook lekker als chutney te gebruiken.


Voor 3 potten nodig: 2 kilo appels
Snijd de appels in grote stukken. Maak je niet druk over de schil en klokhuis. Voeg een cup water toe en kook de appels tot moes. Pureer de appels door een groentenzeef. Meet hoeveel je hebt met een cupmaat. Doe de moes in een wijde pan met dikke bodem.
Voor 8 cups moes, voeg je 2 cups suiker, 1 1/2 theel. kaneel,1/2 theel. gemalen kardamom en 3 steranijs. Voeg ook nog het sap en rasp van een citroen toe. Breng aan de kook en sudder op zeer lage temperatuur tot het heel dik is. Dit duurt 2 tot 3 uur. Het is handig om een treefje te gebruiken. Af en toe roeren. Vooral als het gaat ploppen en spetteren.
Steriliseer potjes door ze 7-10 minuten in water uit te koken. Laat omgekeerd uitdruppen op een theedoek.
Proef de moes als ie dik en donker is. Misschien heeft het nog een beetje meer zuur nodig, bijv meer citroen of een scheutje balsamico azijn.
Doe de hete appelboter in de potjes, doe de deksels erop en laat omgekeerd afkoelen.

bron: Deborah Madison op www.culinate.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten