dinsdag 6 juli 2010

Kruisbessenkruimeltaart


Vroeger begon de grote vakantie op 2 juli, tenminste zo herinner ik het me. Wij gingen altijd kamperen. Eerst naar Ameland met een volgeladen Renault 4(zo'n koekblik) een paar jaar later gevolgd door het al verre Limburg in een Wartburg (ja, dat was een auto) en daarna zelfs naar het buitenland... Heel avontuurlijk. Vooral omdat mijn ouders geen woord Frans spraken. Toen ze helemaal niet meer wisten welke kant we op moesten, werd ik gesommeerd om vanuit de kattebak van onze charmante Lada de weg te vragen aan de eerste de beste Fransman die ze hadden aangehouden. Na één jaar schoolfrans wist ik wel dat 'monsieur Duval mange un bifteck et fume un pipe" maar iets a la wat en hoe had ik niet geleerd. Laat staan dan ik een waterval in het Frans begreep. Mijn ouders leken teleurgesteld. Ondanks onze buitenlandse avonturen was ik onder de indruk van de verhalen van een Nicolien die elke vakantie een week ging logeren in een heuse villa bij Bussum. Waarschijnlijk waren ze een soort vakantieoppas, maar haar verhalen over de enorme tuin vol bloemen en fruitbomen klonken hemels. Ze noemde bloemennamen die ik niet kende en vertelde over struiken die vol hingen met sappige, groene kruisbessen. 30 jaar later kocht ik kruisbessenstruiken voor de moestuin. Groene natuurlijk. En begin juli zijn die rijp, net als vroeger.



Kruisbessentaart (naar recept van Smitten Kitchen)
nodig voor de bodem: 1 cup bloem en een beetje * 1 eetl. suiker* snufje zout * 1/2 cup koude boter * water met ijsblokjes

Vermeng de de droge ingrediënten en snijd de boter in kleine blokjes. Werk de boter door de bloem. Doe zoveel koud water erbij tot de ingrediënten een bal vormen. Laat even rusten in de koelkast.

nodig voor vulling:
500 gram kruisbessen * paar eetl. suiker * 1 volle eetl. maizena

Maak de bessen schoon en vermeng ze in een kom met suiker en maizena

nod1ig voor kruimeltjes: 3/4 cup havermout * 1/2 cup bloem * 1/2 cup suiker * 1/2 cup amandelen of amandelmeel * 1/2 theel. kaneel * snufje zout * 75 gram boter

maal de havermout in de keukenmachine. De amandelen ook grof malen. Doe de droge ingrediënten in een kom en vermeng de boter in kleine stukjes erdoor heen. Maak met je vingertoppen kruimeltjes van meel en botermengsel.

Verwarm de oven op 175 graden. Rol de bodem uit en leg op taartvorm. Ik gebruik zo een met een bodem die eruit kan. Bak de bodem 15 minuten blind voor met behulp van bijvoorbeeld oude bonen, je kunt dit deel overslaan maar dan heb je kans dat je bodem erg vochtig wordt van het fruit. Vul daarna met fruitmengsel en strooi de kruimeltjes erover heen. Doe de taart terug in de oven en bak tot de kruimeltjes bruin worden ongeveer 30-40 minuten.

De taart lijkt me ook lekker met aalbessen die nu ook rijp zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten