donderdag 27 mei 2010

Rabarbervlaai



Er zijn veel mensen die niet van rabarber houden. Elke keer als ik het hoor ben ik weer verbaasd. Okee, het kan een beetje zuur zijn. En na het eten voelen je tanden zo raar. En het is niet heel gezond. En altijd de vraag of het nu een groente is of fruit, of groente die je als fruit gebruikt. Verder kan ik geen bezwaren meer bedenken. Want ik ben dol op rabarber. De plant ziet er ook zo mooi uit als hij na de winter weer boven de grond uit komt. En dat zoetzure is zo lekker. Ik kijk er echt naar uit om in het voorjaar Rabarberkruimeltoetje te maken of rabarberjam met gember. Of heel gewoon moes met suiker voor bij Turkse yoghurt. Mijn broer serveert het ouderwets als een variant van appelmoes bij het hoofdgerecht, maar mijn meiden vonden het een beetje raar maar toch wel lekker om hun toetje bij de aardappelen te eten.

Dit is een rabarberkruimeltjesvlaai met gistdeeg op zijn Limburgs. Laat je er niet door afschrikken, want met instantgist is het heel gemakkelijk.

voor de bodem: 250 gr bloem * 2 theel. gist * 25 gr suiker * 1/2 theel. zout * 50 gr. boter * 1,35 dl melk

Doe de droge ingredienten in een kom, verdeel de boter in kleine stukjes er over heen. Meng met lauwwarme melk en kneed tot een soepel deeg. Laat 30 minuten rusten.

Verwarm de oven op 200 graden.

Voor de vulling: 700 gr rabarber * suiker naar smaak * beetje vanillesuiker
Snijd de rabarber in kleine stukjes en stoof op laag vuur ongeveer 10 min tot rabarber zacht is maar nog niet uit elkaar gevallen. Als de rabarber dun is geworden, kun je de rabarber mengen met een klein beetje maizena aangelengd met water en aan de kook brengen tot hij dikker wordt.

voor de kruimeltjes: Roer 150 gr bloem met 150 gr suiker en een snufje zout door elkaar. Snijd 100gr boter in kleine stukjes en roer door mengsel. Maak met je vingers kleine kruimels. Zet aan de kant.

Neem het geruste deeg en rol het uit tot iets groter dan de vorm die je hebt. Om het gemakkelijk in de vorm te krijgen, kun je het over de deegroller leggen en het zo naar de vorm transporteren. Zelf vouw ik het deeg twee maal, leg het in de vorm en vouw het uit. Druk de zijkanten goed aan. Verkruimel een beschuit over de bodem. Giet de rabarbervulling in de beklede vorm. Verdeel de kruimeltjes over de taart.

Bak 30 min in een hetelucht oven, iets langer in een conventionele.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten