zondag 11 april 2010

Pain au levain naturel


En dan nu het brood. Op een Franse blog kwam ik een gemakkelijk broodrecept met zuurdesem tege: het 123 recept. Je gebruikt 1 deel zuurdesem, 2 delen water en 3 delen meel. Daar voeg je 2% van het meelgewicht aan zout toe.

Dus bijvoorbeeld. 150 gram zuurdesem, 300 gram water 450 gram meel en 9 gram zout.

Ik heb voor het meel 50 gram roggemeel, 100 gram volkorenmeel en 300 gram wit meel gebruikt. Verschillende soorten meel en zout door elkaar roeren. Zuurdesem en water toevoegen en tot een soepel deeg kneden. Dit 30 minuten in de kom laten staan. Daarna op de bakplaat leggen in de gewenste vorm. Dit heb ik bijna 5 uur laten rijzen tot de bol verdubbeld is. Het rijzen van zuurdesem duurt langer dan gist. Het laatste half uur de oven voorverwarmen op 230 graden. Het brood insnijden met een scherp mes. Brood in oven doen. De eerste 5 minuten af en toe wanden met water besproeien. Na 20 minuten de bakplaat omdraaien. En daarna nog 10 minuten bakken tot het brood hol klinkt.

Het brood was een succes. Toen ik enthousiast het recept nog een keer gebruikte, ging het mis. Het deeg was veel te nat. Het verschil. In plaats van een weegschaal had ik een cupmaatje gebruikt en dan krijg je wel een zelfde hoeveelheid maar niet hetzelfde gewicht. Dus gebruik de weegschaal! ( Het natte deeg heb ik wel gewoon gered door extra meel toe te voegen en het was goed te eten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten