woensdag 17 februari 2010

stokbrood met zuurdesem


Het zuurdesem was nog niet over datum dus nog een recept uit dit kookboek geprobeerd. Helaas vergeten een foto te maken van het resultaat omdat ik met mijn geweldig scherpe koksmes naast de wortel maar diep in mijn vingers sneed. Altijd opvallend hoe kinderen zelf een drama kunnen maken van een miniscuul plekje maar nauwelijks van hun computer opkijken als moeder heftig bloedend in de keuken om hulp roept. Misschien hun pijntjes iets te vaak weggewoven?

Ok het brood. Het boek noemt het baguette Monge. Bereiding iets aangepast omdat ik zoveel mogelijk de broodmachine het werk wilde laten doen. De auteur van het boek hield ook een ander kruim over met veel grote gaten. Mijn kruim was fluweel zacht en vooral heel lekker. De auteur gebruikte Franse bloem dat je in allerlei type malingen kunt kopen, type 65. Dat wordt niet verkocht bij een Nederlandse supermarkt, dus heb ik een mengsel van gewone en volkoren bloem gemaakt.

nodig voor twee stokbroden:350 gram bloem * 50 gram volkoren bloem * 8 g zout * 80 g vloeibare zuurdesem * 1/2 theel instant gist * 215 ml water

Deog de ingrediënten in de broodmachine en draai het programma basisdeeg. Bij de mijne duurt dat anderhalf uur. Daarna het deeg licht doorslaan en dan in tweeën verdelen en van elk deel een stokbrood vormen dat uitloopt in een punt. Anderhalf uur op kamertemperatuur laten rijzen met een vochtige handdoek erover. Oven voorverwarmen op 220 graden. Stokbroden bestrooien met een beetje meel en enkele korte insnijdingen overdwars maken en één over de lengte van het brood. Broden 20 -25min in de oven. Aan het begin de ovenvloer en wanden met water uit plantenspuit besproeien voor knapperige korst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten