woensdag 20 januari 2010

Nummer 4......




Ik tel af met Sandra's vegetarische top 5. Mijn zus reageerde enthousiast, maar het leken haar geen snelle recepten. En daar schijn ik om gevraagd te hebben.Ik heb het nog even nagekeken terwijl ik had kunnen weten dat Karien het goed gelezen had. En inderdaad een top 5 snelle recepten. Zelf heb ik er ook niet helemaal aan voldaan, ik heb er een meest gegeten van gemaakt. Dus Karien, voel je niet miskend met je daagse recepten terwijl je de sterren van de hemel kookt. Van jou ontvang ik graag nog je toprecept. Bij jouw huisgemaakte ravioli is alleen het recept niet voldoende daar moet je dan wel een kookcursus bij organiseren. Misschien een leuk idee voor een regenachtige zondag. Ik teken vast in, mochten er ander liefhebbers zijn dan hoor je het wel.
Terug naar Sandra's recept: een zuurkoolschotel, lekker winters. De zuurkoolschotel die ik Remko langgeleden als eerste maaltijd voorschotelde was niet zo chic en toch is ie gebleven. Nu kijken of Dagmar niet wegrent bij de aanblik van zuurkool.


4. Griekse zuurkoolschotel (uit het digitale receptenboek van Odin, zie voor veel meer (vaak vegetarische) recepten www.odin.nl)

Ingrediënten
2 pakjes (wijn)zuurkool
1,2 kg aardappels
300 g uien, gesneden
1 appel, in kleine stukjes
20 olijven
12 zilveruitjes
200 g feta
evt. 4 ingelegde groene pepers
olijfolie
mespuntje karwijzaadjes
1 theel rozemarijn
peper en zout
2 dl slagroom
3 eieren
evt. geraspte Parmezaanse kaas
Bereiding
Kook de aardappelen bijna gaar, giet ze af en snijd ze in kleinere stukjes of plakjes. Laat de zuurkool uitlekken. Fruit de uien met rozemarijn, karwijzaad, peper en zout in olijfolie. Snijd de olijven door midden en de pepertjes in reepjes. Vet een grote ovenschaal in. Vul deze in 2 of 3 lagen met de verschillende ingrediënten als volgt: Leg op de bodem een laagje aardappelstukjes, vervolgens uien, feta, appel, zilveruitjes zuurkool, stukjes olijven en pepertjes. Leg nog 1 of 2 maal in deze volgorde lagen in de schotel en sluit af met aardappelstukjes. Meng peper en zout door de slagroom en de eieren en giet dit over de schotel. Indien gewenst er een laagje geraspte kaas over strooien. Dek de schotel af met een vuurvast deksel (of aluminiumfolie) en laat ze een half uur in de voorverwarmde oven staan op 180°C. Haal het deksel er af en laat nog 10 min. bakken. Heerlijke schotel met speciale combinatie van pittig zuur en kruidig zout. Lekker met versgemaakte aardappelpuree.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nog nooit zuurkool gegeten in Griekenland. Waar komt dit vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zuurkool en griekenland combineer ik ook niet echt samen. Waarschijnlijk een creatieve Nederlander. Misschien het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen