maandag 14 december 2009

De lekkerste champignonsoep van Beppe


Mijn moeder wordt door onze kinderen Beppe genoemd, het Friese woord voor oma en ze woont in Friesland dus dat is allemaal heel logisch en het onderscheid met oma is o zo gemakkelijk. Beppe is niet altijd even overtuigd van haar kookkwaliteiten. Mijn zus en ik houden erg van koken en maken exotisch eten dat haar altijd goed smaakt maar waarvan ze zegt dat zij het niet kan. Waarschijnlijk komt dat omdat we haar experimenten vroeger altijd met 'prutswerk" aanduiden. We waren destijds nogal kieskeurig denk ik. Rijst met groenten en vlees moest naar nasi smaken en niet naar een gerecht dat we tegenwoordig als een wokgerecht zouden omschrijven. Zo hoorde spaghetti ook gewoon met een eenvoudige rode saus geserveerd te worden waar naast gehakt, tomaat en ui niets anders in mocht dan zout en peper. Met zulke kinderen is het lastig experimenteren. Maar juist aan haar Hollanse pot heb ik goede herinneringen. Rode kool met hachee, snert en vooral bij de gedachte aan vers gebakken scholletjes met worteltjes en botersaus loopt het water me in de mond terwijl ik niet eens vlees en vis meer eet. Zo maakt ze dus ook heerlijke champignonsoep. En ik moet het eens zijn met Hannah dat dit toch echt de lekkerste champignonsoep is die er bestaat. Bij deze het recept.

voor 4 personen:
1 bakje champignons, 1 uitje of sjalotje, bouillonblokje tuinkruiden, groente of paddestoelen evt. wat peterselie , peper en zout.
voor de roux: 30 gram boter, 30 gram bloem, kwart liter melk

Snipper het uitje zeer fijn en fruit deze in een beetje olijfolie of boter. Voeg de gesneden champignons toe en bak ze een beetje mee. Op smaak brengen met een beetje peper en zout.

Maak ondertussen de roux waarbij je 30 gram boter op een matig vuur in een steelpan smelt. Voeg dan in een keer de bloem toe en roer tot de bloem is opgenomen door de boter. Blijf even roeren. Voeg dan de melk toe en blijf roeren tot de roux aan de kook komt.(het is normaal dat er eerst nog wat klontjes zijn, blijf vooral roeren en dan lossen ze op. Dan het vuur op zacht en drie minuten laten koken. Dan ongeveer 0,75 boullion toevoegen. Ook weer aan de kook laten komen. Dan het champignon/ui mengsel toevoegen en nog even laten staan. Serveren met een beetje fijngesneden peterselie als je dat toevallig in huis hebt. De laatste zin typeert mijn moeder helemaal.

1 opmerking: