woensdag 18 november 2009

Soep met palmkool en krombekken



Vanavond een gemakkelijke, heel gezonde soep gebaseerd op een Toscaanse soep. De palmkool of cavolo nero is familie van de boerenkool en de savooiekool en had ik dit jaar gekweekt op mijn moestuin, maar dit was de laatste hoeveelheid. Nu moet ik gaan zoeken op de markt. Palmkool wordt in Toscane in het najaar gebruikt in ribollita, een heel dikke groentesoep waar de lepel in overeind kan staan. Ook daar gaan bonen in maar dan vooral borlottibonen. Die zijn bruin gestreeptig. In de Toscaanse soep gaan witte bonen. Gewoonlijk koop ik gedroogde witte bonen bij de Turk Akgül in de Cronje of bij de Marokkan Mabrouk op de botermarkt, de laatste is tegenwoordig een soort delicatessenwinkel geworden, ze verkopen echt van alles. Maar omdat het vanochtend zo hard waaide keek ik even bij de Dekamarkt. De groentenafdeling vind ik altijd prima en ze verkopen e ook ongewone groenten zoals schorseneren. En dus een verzameling peulvruchten, waaronder krombekken. Even gegoogeld en het is een van de laatste Noord-Hollandse bonenrassen en schijnt bijzonder lekker te zijn. Om het verschil te proeven zul je ze wel gewoon gekookt moeten eten, door de soep is misschien al wel heiligschennis. Gedroogde bonen hoor je natuurlijk een avond van tevoren al in de week te zetten. Dit keer deed ik het keurig 's ochtends, maar mocht je het vergeten kun je ook de snelle weekmethode toepassen. Bonen onder water aan de kook brengen, dan van het vuur af een uur laten weken en verder verwerken. Alle peulvruchten moet je van te voren weken uitgezonderd linzen die worden er te zacht van.

ingrediënten soep: 250 gram witte bonen, uitje, 350 gram palmkool (nerf verwijderd), blik tomaten op sap in stukjes (400g), 2 groentebouillonblokjes, zout en peper, olijfolie
Fruit het uitje in wat olijfolie, Voeg de afgegoten bonen, de palmkool, een liter water en het blik tomaten toe. Wacht met zout of groentebouillon anders worden de bonen niet goed gaar. Ik gebruikte de snelkookpan en dan een half uur koken en de druk er van zelf af laten gaan. Bouillonblokjes en zout en peper toevoegen en nog vijf minuten laten sudderen. Serveren met een scheut olijfolie. Zonder snelkookpan zal de kookduur ongeveer anderhalf uur zijn, maar dan kun je wel steeds gemakkelijk even proeven of de bonen gaar zijn.
De krombekken werden minder snel gaar dan gewone witte bonen en moesten nog een kwartiertje extra koken. De bijt was steviger dan de gewone witte bonen die sneller kapotkoken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten