zondag 15 november 2009

Skylger cranberriesjam met sinaasappel

Tijdens een familieweekend op Terschelling, in het fries heet het eiland Skylge, waren we heel rustiek bezig. We sliepen in de Koekoekspaal, prachtig gelegen bovenop een duin. Het is van de scouting zonder enige luxe. Een aantal jaar geleden was er geen electriciteit of stromend water, maar dat vond de gemeente niet meer van deze tijd. Dus is er gemoderniseerd, nu is er wel één electrische lamp in de keuken en de wc die buiten het huisje is, is zelfs aangesloten op het riool. Ook hoefden we niet meer de pompen voor water om de wc door te spoelen. We sliepen met zijn allen boven op de zolder van het huisje die 's nachts heerlijk warm was geworden door de houtkachel beneden. Wassen en tandenpoetsen kon buiten bij een trog (het was 7 november dus lekker fris). Tijdens een wandeling door de duinen naar het strand met prachtig zonlicht, zagen we mensen gebogen over de struikjes staan. Ze bleken cranberries te zoeken. In Nederland groeien cranberries alleen op Terschelling is mij verteld. Ik vroeg me al of Terschelling precies het goede microklimaat heeft voor cranberries en waarom dan niet op Vlieland? Misschien wel te droog, want cranberries groeien op plaatsen die lekker zompig zijn. Eerst zag ik helemaal geen bessen hangen, maar na aanwijzingen van een mevrouw die elk jaar cranberries plukt voor bij de Kerstkalkoen om vooral onder de struik te kijken, zag ik ze hangen. Een paar honderd meter verderop hoefden we niet meer te zoeken. De struikjes hingen zo vol dat ik niet wist waar ik wilde beginnen met plukken. Uiteindelijk twee kilo cranberries meegenomen. Een deel verwerkt tot een niet zo heel zoete jam.


nodig: 500 gram cranberries, 300 gram suiker, sap en rasp van één sinaasappel

Was de cranberries. Doe alle ingrediënten in een roestvrijstalen pan en breng aan de kook Door het hoge pectinegehalte van de cranberries wordt de jam snel stevig, dus laat maar een paar minuutjes doorkoken tot de jam een beetje opstijft. Ondertussen twee glazen potjes samen met de metalen dekseltjes drie minuten in kokend water zetteb zodat ze gesteriliseerd zijn. De potjes vullen tot ruim een centimeter onder de rand. Dekseltjes erop en omgekeerd laten afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten