maandag 30 november 2009

video ted.com van mark bittman

Op ted.com veel interessante praatjes. Mark Bittman, mijn favoriete kookboekschrijver, praat over gezond eten en minder vlees eten. Heel amerikaans, maar ook in Nederland wordt steeds meer kant en klaar voedsel verkocht. En of we het willen of niet, we lopen vaak 5 tot 10 jaar achter op amerika. Dikke amerikanen zag je tien jaar geleden al en ondertussen is er ook steeds meer overgewicht in Nederland. Het gekke is dat hoe meer kookboeken er op de markt komen, hoe minder er zelf gekookt lijkt te worden. Of overdrijf ik nu. Een beetje wel, want zelf kook ik wel en zo ken ik nog een paar mensen in mijn omgeving.
Mark Bittman, die zelf geen vegetarier is, probeert mensen over te halen om minder vlees te eten en meer groente omdat het gezonder is voor jezelf en voor de aarde. En daar voeg ik aan toe dat ze dan in Brazilie niet alleen soja hoeven te verbouwen. Van die monocultuur worden de meeste boertjes ook niet rijker.
klik op de http voor de video

http://www.ted.com/talks/view/id/263

Geen opmerkingen:

Een reactie posten